понедельник, 19 февраля 2018 г.

Forført af en stemning

Forført af en stemning
  • Familiehjem i naturskønne omgivelser
    © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Familiehjem i naturskønne omgivelser

    Her bor Henriette Staib, 48 år, indretter og medejer af De Fire Årstider, og Claus Gerner Larsen, 53 år, ejer af De Fire Årstider, med sønnerne Victor, 19 år, og Carl-Anton, 12 år. Familien bor i et hus fra 1920 på 250 kvadratmeter.

    "For mig er indretning ikke en teoretisk tankeproces – det er mere noget, jeg udtrykker. Lidt ligesom, når folk komponerer musik eller danser. Jeg lader mig fange af en stemning, som styrer min indretning.”

    Ordene kommer fra Henriette Staib, der ejer interiør- og blomsterbutikken De Fire Årstider. Vi er på besøg i Henriettes familiehjem på 250 ualmindeligt velindrettede kvadratmeter, der ligger i naturskønne omgivelser nord for København, og inspirationen rammer plet lige i hjertet. For Henriette har absolut indretningsevner i særklasse.

    “Jeg har fået passionen for indretning med hjemmefra, både min mor og min mormor gik meget op i at indrette deres hjem. Jeg har altid kunnet lide smukke ting, men jeg har samtidig gået mine egne veje. Et billede på nethinden, et maleri eller en fortælling bliver til udtryk i min indretning, og jeg flytter ofte rundt eller skifter ud, da jeg ønsker, at vores hjem er i bevægelse hele tiden,” siger Henriette.

    Husets indretning er i høj grad præget af stemninger og stilskift, hvilket gør turen rundt i det kontrastfulde hjem til en oplevelsesrejse for bolignistaer. Her bliver minimalistisk design sat sammen med rustikke materialer. Pasteller møder dunkle nuancer. Moderne kunst hænger side om side med vintagespejle og fotografier. Det rene nordiske får modspil af det multifarvede og etniske ... Ja, vi kunne blive ved.

    Maler spisebordet flere gange om året

    Selv om forandring og bevægelse er en stor del af Henriettes indretningsfilosofi, er grundelementerne faste. Som den ensfarvede sofa, som har undergået utallige forvandlinger med puder og plaider.

    “Når man som jeg lader sig forføre af nye stemninger hele tiden, er det fornuftigt at have nogle grundting: en god sofa, et par gode læne- stole, et klassisk spisebord. Hos os er de fleste vægge hvide, det danner et godt afsæt for at lave noget sjovt og farverigt i detaljerne,” siger hun.

    Det er dog ikke sådan, at væggene er urørte her i huset. Slet ikke. Blandt de tomme vægge, der giver visuelt plads, finder du vægge med kunst i alle størrelser samt både malede og tapetserede vægge.

    “Jeg kan godt lide at male en enkelt væg i en helt fantastisk farve, og jeg maler ofte vores spisebord om. Det sker faktisk et par gange om året. Jeg næsten tænker på det bord, som andre tænker på en ny, skøn kjole. Jeg har hele tiden mulighed for at forandre vores hjem på en let måde, og lade nye farver og idéer komme i spil,” siger Henriette.

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk
  • Galleriet fortsætter efter annoncen

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk
  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Litografi af Michael Kvium

    Et smukt kig igennem stuerne. Over pejsen hænger et litografi af Michael Kvium, der er en af parrets yndlingskunstnere. I baggrunden hænger et maleri af kunstneren Anette Merrild, købt på en udstilling i Barcelona.

    Sådan laver du personlige stilleben

    · Stilleben handler om grupperinger. Det kan være alt fra 3-30 ting, så længe du sørger for, at stille tingene tæt samlet.

    · Brug ting, du holder af at se på, og som gør dig glad fx materialer, du kan lide at se på.

    · Miks gerne små og store vaser med blomster ind i et stilleben af fx figurer. Det gør det ekstra personligt og giver nyt liv og farver alt efter hvilke blomster, du vælger.

    · Sæt gerne dit stilleben på en bund fx en plade af spejl, lavasten, træ, skifer eller noget helt femte.

    · Tilsæt også billeder som fotos af børnene, smukke postkort og print.

    · Tænk over dit farvevalg. Skal looket være enkelt, så brug én farve, som fx fem blå lysestager. Søger du et mere dynamisk udtryk, så miks gerne flere farver. Her kan du vælge et tone-i-tone-look, der går fra lyse til mørke nuancer af én farve – eller åbne op for en multifarvet løsning.

  • Galleriet fortsætter efter annoncen

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk
  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Stue med personligt miks

  • Galleriet fortsætter efter annoncen

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk
  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Moderne kunstvæg i stuen

    Fotografiet fra Indien er købt på en rejse. Til venstre hænger et litografi af Cathrine Raben Davidsen og et vintage veneziansk spejl, fundet på et loppemarked i Frankrig. Arkitektlampen fra 40’erne tilføjer en moderne kontrast.

    Sådan får du Henriettes stil

    · Bland først og fremmest vintage og moderne elementer uden hensyn til periode. Gå gerne efter et kontrastrigt udtryk, hvor du også blander forskellige stilarter.

    · Tænk i gamle arvestykker, som egentlig er afskrevet. Kan de evt. customizes, så du igen kan bruge dem? Fx med en smule maling, tapet eller en ændring af formen?

    · Brug gerne unikke ting. Fx hjemmelavede løsninger, og inddrag også børnenes tegninger på din billedvæg. Det giver et mere personligt udtryk.

    · Spring ud i modige løsninger, men fjern dem også igen, hvis de ikke virker.

    · Husk de visuelle pauser, når du indretter med spektakulære værker. Ellers kan de mere ‘larmende’ elementer konkurrere med hinanden.

  • Galleriet fortsætter efter annoncen

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Havestue med fint tapet

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk
  • Galleriet fortsætter efter annoncen

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Fint og feminint soveværelse

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Hyggelig kurvesofa på terrassen

  • Galleriet fortsætter efter annoncen

  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk
  • © Martin Sølyst, martinsolyst.dk

    Tæt på Henriette Staib

    Jeg holder meget af kunst. For mig er ældre og moderne kunst lige interessant. Specielt når du mikser kunst fra flere tidsaldre.

    Jeg rejser meget i forbindelse med mit arbejde, og jeg får inspiration til min indretning i den mangfoldighed, jeg ser. Og så er hoteller og restau- ranter i udlandet ofte indrettet så inspirerende, at jeg får idé- er, jeg kan tage med hjem.

    Mit bedste tip til fornyelse i boligen er at gøre brug af enkle virkemidler som en ny farve på væggen. Det er også et godt tip at rykke rundt på dine ting for at sætte dem i en ny sammenhæng.

    Det, folk lægger mærke til hjemme hos os, er, at vi ofte laver om, og at vores hjem skiller sig ud. Folk bliver også optagede af, hvor meget det betyder, når væggen får en ny farve, eller når der er kommet en ny lampe.

    De vigtigste ord om min stil er bevægelighed og mang- foldighed.

  • Galleriet fortsætter efter annoncen


Original article and pictures take boligmagasinet.dk site

Комментариев нет:

Отправить комментарий